28 maart 2005

Een eerste veldverkenning

Logischerwijze ben ik dus begonnen met mijn onderzoek in mijn eigen boekenkasten. Verrassend genoeg was het resultaat daarvan eigenlijk nihil. Slechts in één boek werd Fort Pannerden genoemd en dan betrof het nog slechts een stipje op een overzichtskaartje.

Mijn volgende stap was een zoekactie in de online-publiekscatalogus, oftewel Picarta, waarbij alle Nederlandse bibliotheken zijn aangesloten. Daar had ik iets meer succes, maar eigenlijk was de oogst ook daar erg schraal: blijkbaar is er nooit veel over dit fort gepubliceerd.

Bij een nader onderzoek van deze publicaties bleek ook dat er eigenlijk maar weinig bekend is over de geschiedenis van het fort. Ik vatte dan ook het plan op om daar eens verandering in te brengen. Het lijkt mij leuk om een artikel of een boekje over het fort te schrijven, of beide. Daarin zou ik dan een overzicht willen geven van de geschiedenis van het fort, van het begin van de bouw in 1869 af, in ieder geval tot en met de Tweede Wereldoorlog. Zodat, wanneer men iets wil weten over Fort Pannerden, er in ieder geval een publicatie is die men als beginpunt kan gebruiken.