26 oktober 2008

Tekenen aan de wand



Fort Pannerden heeft niet alleen een lokaal dat mooi is geschilderd door marinepersoneel, er zijn meer tekenen van de vroegere bezetting. Het zijn deze sporen van het verleden die het meest kwetsbaar zijn, zeker in de flankbatterijen. Hierboven twee voorbeelden.

Het eerste voorbeeld is een foto van opschriften in de Waalbatterij. Hier staat onder andere het volgende:

1095
45,46 NAP
BASIS, 8,00
AFS ... 1185 M

Links van deze opschriften is nog vaag een teken te zien. Dit moeten opschriften geweest zijn voor de geschutsbemanningen, met informatie hun exacte postie en misschien ook over doelen in hun omgeving. Maar de gebruikte letters lijken mij vrij recent. Maar misschien vergis ik mij daarin. Als iemand hier meer uit op kan maken, of betere foto's heeft, dan hoor ik het graag.

Het tweede voorbeeld betreft een detail van een opschrift uit de buitenring. Er staat iets van "L ... derhuizen" of iets dergelijks. Suggesties zijn ook hier welkom.

Update 26 juni 2011:

Inmiddels ben ik eruit voor wat betreft het onderste voorbeeld. Het betreft ook hier mogelijk nog een opschrift bedoeld voor de artillerie of voor de observatie daarvan. Er staat namelijk: L2 der lijnen. Dit opschrift komt op enkele plaatsen voor.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Vlak nadat het fort gekraakt werd, zo'n tien jaar geleden ben ik er eens binnen geweest.

Mijn overgrootvader kwam uit Huissen. Toen W.O.I uitbrak moest hij dienstplicht vervullen in Fort Pannerden. Er werd, zoals bekend, niet gevochten. Omdat hij wel paraat moest blijven is hij in Millingen belandt (nooit meer weggegaan) waar hij woonde net achter de dijk.

Jammer dat er geen archief is en geen foto's o.i.d. Ik vind het namelijk erg interessant!

han.koppers apestaart hotmail.com

23/10/10 18:47  

Een reactie posten

<< Home