25 maart 2006

Tussenstand

Aangezien ik de afgelopen weken druk bezig ben geweest en niet precies weet wanneer ik weer verder kan gaan met mijn onderzoek lijkt het me een goed idee even een paar nieuwe posts toe te voegen, te beginnen met een beknopt overzicht van mijn resultaten tot nu toe:

-Stukken aangetroffen in het Nationaal Archief te Den Haag:

Op Microfiche: diverse kopieën van ontwerptekeningen, waaronder een complete set van 9 tekeningen van een ontwerp dat enige gelijkenis vertoond met het uiteindelijke resultaat, plattegronden van het fort zoals voltooid in 1871, ontwerpen voor de verbouwing van het fort en enkele andere stukken, zoals bijvoorbeeld kaarten en tekeningen van de telegraafverbinding van het fort en een paar detailtekeningen van constructies.

-Stukken aangetroffen in het Gelders Archief te Arnhem:

Diverse stukken van de genie, bijvoorbeeld over onderwerpen als hakhout en een aan te schaffen kachel, waaruit blijkt dat men niet over één nacht ijs ging bij de besteding van gemeenschapsgeld. Verder een tekening van een molen bij Millingen en een aantal tekeningen van voorontwerpen van het fort.

-Stukken aangetroffen in het archief van Stichting Menno van Coehoorn te Utrecht:

Onder andere de uit 1880 daterdende "Memorie omtrent het in staat van verdediging stellen van het fort bij Pannerden" van (toen nog) Luitenant-Kolonel Kromhout, waarin gedetailleerde informatie staat over het inventaris en de bemanning van het fort.

Ik heb voldoende aanknopingspunten om verder te komen met mijn onderzoek en verwacht vooral veel van verder onderzoek bij het Nationaal Archief, aangezien ik me daar tot nu toe beperkt heb tot het bekijken van materiaal dat beschikbaar is op microfiche maar er nog zeer veel beschikbaar moet zijn in origineel. Zo zou het bijvoorbeeld ook handig zijn om de legenda's, behorende bij de op microfiche beschikbare tekeningen, op te vragen. Dat maakt het een stuk makkelijker om bijvoorbeeld te beoordelen of een bepaalde ruimte in de loop der tijd een andere functie heeft gekregen.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hey,

Echt een gelukt stuk tekst! Heel interessant. Ik woon er op 10km vanaf, maar mezelf eigenlijk nooit zo geinteresseerd hierin.

Nu ik zo de fotos en historie zie, begint het idee om het fort te bezoeken wel te kriebellen.

Ga zo door, ziet er mooi uit!

Bart, Huissen

28/11/06 12:42  
Blogger Eelco Ruissen said...

Dank je wel voor het compliment! Een bezoek aan het fort is zeker de moeite waard, maar op dit moment is de situatie nogal onzeker. Hopelijk kan de ophaalbrug binnenkort weer naar beneden. Maar het kan best nog weleens een tijd duren voordat er een definitief plan is voor het fort. Helaas...

28/11/06 13:32  
Anonymous Anoniem said...

a very interesting blog
I visited the fort a few times and made some photo's (autumn 2006)- if your interested contact me at hotinthecity@hotmail.com

28/11/06 20:41  
Blogger Eelco Ruissen said...

I don't always check all the comments for previous posts, so I didn't see this comment until today. Thank you for your offer, hotinthecity, I've emailed you about this. Sorry for the delay!

30/11/06 12:06  

Een reactie posten

<< Home