13 april 2005

De wandschildering


Een van de meest interessante plekken van het fort is de ruimte die in 1940 gebruikt moet zijn door matrozen of mariniers. Deze bevat een prachtige wandschildering van aanzienlijke omvang. Op deze foto kun je het grootste deel ervan zien. Van links naar rechts zijn de grotere schepen een mijnenveger, een torpedobootjager en een lichte kruiser. Ook vliegen er watervliegtuigen van (toen nog) de Luchtvaartafdeeling (LVA) rond. De kleinere schepen moet ik nog eens precies identificeren. Het tafereel is geschilderd in februari 1940 en is dus geen weergave van oorlogshandelingen tijdens de Tweede Wereldoorlog, Nederland was toen nog neutraal, maar wellicht een vlootschouw of een oefening voor de kust van Nederland. Ik vraag het me echter af, want bij mijn beste waren de schepen die ik met zekerheid heb weten te identificeren gestationeert in Nederlands-Indiƫ. Het is dus waarschijnlijker dat het hier een fictieve situatie betreft.

Het is echter zeer waarschijnlijk dat hier matrozen of mariniers waren gestationeert, aangezien soldaten het meestal niet zo ophebben met de marine, de verschillende onderdelen van de krijgsmacht kunnen veelal niet zo goed met elkaar opschieten. Bovendien zijn er nog andere aanwijzingen die dit aannemelijk maken.

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hoi,
wist niet waar een comment of vraag te plaatsen. Maar dit artikeltje gaat over een muurschildering, dus plaats hem hier maar.
Heb je de muurschilderingen gezien met engelse teksten? Enig idee wie en wanneer die gezet zijn ?

10/1/06 15:31  
Blogger Eelco Ruissen said...

Muurschilderingen met Engelse teksten? Op Fort Pannerden? Dat zegt me even niets, maar misschien dat de bewoners daar meer over weten. Zie de links rechts om te zien hoe je met hen in contact kan komen.

26/1/06 10:33  
Anonymous Anoniem said...

Dat was et em juist! WE zijn er geweest (zie www.entiteiten.net) en zagen de engelse teksten. De bewoners hadden geen idee hoe en wat. Had het idee dat ze ze ook nog nooit hadden gezien!

17/2/06 03:06  
Blogger Eelco Ruissen said...

Ik zal het noteren, zodra ik meer weet kun je het hier lezen. Binnenkort verwacht ik verder te kunnen met dit project, dus er komt er hoe dan ook snel weer een update!

22/2/06 19:15  
Anonymous Anoniem said...

in de jaren 70 heb ik veel in dit fort gespeeld. Ik ken het fort dan ook op mijn duimpje. De (muur) schilderij met schepen was toen nog gaaf. Als je deze ruimte binnen kwam stonden rechts op de zijkant van de muur een lijst met namen geschilderd van de nederlandse matrozen (of soldaten) die er gelegerd waren en waarschijnlijk ook verantwoordelijk waren voor de muurschildering.

Verder vond je in het fort, vooral boven de deuren testen in het Duits maar ook in het Engels. Een tekst kan ik me nog herinneren: "early to bed en early to rise makes a man healthy, wealthy and wise"

20/3/09 09:41  

Een reactie posten

<< Home