04 juli 2009

Nieuw archiefmateriaal

Ook wat mijn onderzoek betreft heeft de tijd niet stil gestaan. Hoewel ik het onderzoek nog steeds erbij doe, heb ik nu gelukkig wat vaker de gelegenheid om er mee bezig te zijn. Onderzoek in het Nationaal Archief heeft onder andere stukken opgeleverd van een lid van de commissie voor den aanleg van een verdedigingswerk op den hoofddam te Pannerden. Dit pakket heeft een aantal interessante documenten opgeleverd, waaronder een rapport met de strekking dat het fort daadwerkelijk op de dam zelf gebouwd kan worden. Ook bevat het een volledige kopie van het oorspronkelijke bestek. Dit is een wel zeer gedetailleerd stuk, 28 pagina's met een volledige beschrijving van hoe het fort gebouwd moest worden. Zonder twijfel is dit een document dat de aannemer, waarover ik eerder ook al schreef, vele zorgen heeft opgeleverd. Van alle materialen die gebruikt werden voor de bouw wordt precies omschreven welke eigenschappen ze moesten hebben. Welke kleur, samenstelling, soort of afkomst. Interessant detail is ook dat in dit document, hoewel het uit 1868 stamt, 35 jaar na het einde van de Franse bezetting, nog steeds oude maten worden genoemd, zoals de el en het pond. In dit geval gaat het toch echt om het metrieke stelsel dat door de Fransen is ingevoerd, alleen vond men het blijkbaar handiger om een oude naam 'el' te gebruiken voor een nieuwe maat, de meter.

Ook in het Gelders Archief heb ik weer het een en ander opgedoken, maar vooral betreffende fort Westervoort. Dit fort had samen met Fort Pannerden als taak het vertragen van een vijandelijke opmars, zodat de Nieuwe Hollandse Waterlinie tijdig gesteld kon worden.